יום חמישי, 2 בינואר 2014

וסטיבוליטיס – תסמינים וטיפולים

היא תוקפת בערך 20 אחוז מהנשים בשנות ה 20 עד ה 30 לחייהן, ולרוב את אלה שמעולם לא ילדו. המחלה פוגעת באיכות החיים שלהן, ושל בני זוגן, ועל כן יש לספק לנשים את הטיפולים המתאימים.

מחלה בשם וסטיבוליטיס תוקפת בערך 20 אחוז מהנשים בגילאים 20-30 שנה, ולרוב את אלה שמעולם לא ילדו. מדובר במחלה עם תסמינים כואבים במיוחד, שמשפיעים על איכות החיים של הנשים, וגם של בני הזוג שלהן.
תסמיני המחלה

נשים שיש להן וסטיבוליטיס חוות כאב בפתח הנרתיק, באזור הפנימי של השפתיים הקטנות. הכאב לרוב מתואר כמו שריפה, צריבה, בעירה וכדומה, בפתח הנרתיק, ולפעמים הכאב מקרין גם לאזור פי הטבעת או הירכיים.

הרבה נשים מתארות גם כאב כמו של שריר תפוס ותחושה של נפיחות וחוסר נוחות בבטן וברצפת האגן. כאשר יוצרים לחץ חיצוני על האזור, הכאב גובר, למשל בעת לבישה של מכנסיים הדוקים, ישיבה ממושכת, החדרת טמפון, רכיבה על אופניים ועוד.
הכאב שנוצר בעקבות המחלה יכול להופיע גם בעת הטלת שתן, ואפילו להחמיר. כמו כן, עוצמת הכאב גוברת והכאב מגיע לשיאו בעת קיום יחסי מין. זו הסיבה שהמחלה פוגעת לא רק באורח החיים של האישה אלא גם באיכות החיים של בן הזוג.
יש אפשרות לכאבים משניים שמשפיעים על נקודות רגישות שממוקמות באזורים של רצפת האגן. הקולטנים באזורים האלה יעבירו אל מרכזים עצביים של המוח מסרים של כאב.

סיבות וגורמים למחלה

ישנו קושי מסוים להבין ולהתחקות אחר הגורמים למחלה. עם זאת, יש כמה השערות, אך הן עדיין לא הוכחו מחקרית, והן:
-          זיהום ויראלי, למשל כתוצאה מנגיף הפפילומה.
-          פצע דמוי כיב חבוי שנמצא מסביב לפתח הנרתיק ופתח צינור השתן.
-          זיהום פטרייתי
-          גבישי סידן ומלח בעלי קצוות מחודדים המופרשים בעת מתן שתן, שיוצרים גירוי ופוצעים את רקמת הנרתיק.
-          הפרעות הורמונאליות שונות
טיפול במחלה
יש אפשרות לטפל במחלה דרך הרפואה הקונבנציונאלית ודרך הרפואה האוסטאופטית.
הטיפול הקונבנציונאלי כולל כמה סוגים של טיפולים, ביניהם שימוש בזריקות עם חומרים שעוזרים לטפל במזהמים ודלקות, או תרופות, כמו ג'לים לשימוש מקומי, שטיפות או משחות. טיפולים נוספים הם דיאטה נטולת או דלת אוקסלטים יחד עם ויטמינים ומינרלים שסותרים את המלח ועל כן מפחיתים את כמות המלח שמופרשת במתן שתן. במקרים מסוימים, יש צורך בהתערבות כירורגית שכרוכה בכריתה של הרצועה הדקה בפתח הנרתיק.

הרפואה האוסטאופטית יכולה להציע טיפולים שמנסים לטפל בשורש הבעיה, למשל איזון גניקולוגי על ידי איזון בין 3 מערכות- הורמונלית, עצבית ונפשית. ברפואה האוסטאופטית מתייחסים להפרשה לא תקינה כאל בעיה שהטיפול בה כרוך בבדיקה של כל איבר, בנוסף לבדיקה במעבדות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה